reklama

Časovaná daňová bomba

Informačný systém daňovej správy mal stáť 8,7 mil. EUR, dnes už za takmer 100 mil. EUR ešte stále nefunguje Takzvaný štandardný informačný systém, na ktorý bola uzavretá zmluva vo výške 93,6 mil. EUR s DPH, v daňovej správe naďalej neexistuje. Nikto za to nenesie zodpovednosť. Teda až na malú výnimku. V tejto kauze som jediným obvineným. Dovolím si tvrdiť, že som to bol práve ja, kto vytvoril reálne predpoklady nato, aby sa daňový informačný systém konečne začal meniť. A to s využitím inovatívneho riešenia KONS, ktorého náklady predstavovali 8,7 mil. EUR s DPH.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (1)

Som smutný, že táto odborná záležitosť vyprodukovala mnohé emócie, politické vášne a neprofesionálne bludy. Je tragikomické, že za môjho pôsobenia sa kričalo o kolapse daňovej správy za 8,7 miliónov eur a dnes sa potichu hovorí o testovaní a odstraňovaní chýb za 93,6 miliónov EUR. Daniari v zásade riešili dve kľúčové záležitosti, zásadné inovatívne zmeny v daňovej správe a problémy so zmluvou IBM. Čiže nič nové, len sa zmeny mohli udiať skôr, lacnejšie a bez cirkusu okolo môjho obvinenia. Pýtam sa preto, kto dnes vezme zodpovednosť za oveľa drahšie a väčšie komplikácie. Nato, že komisia ministerstva financií už v roku 2010 konštatovala, že podozrivo uzavretá zmluva na dodávku systému je predražená a v podmienkach daňovej správy nerealizovateľná, sa už dávno zabudlo. Niekoľkokrát posúvaný termín nasadenia nebol splnený ani k 1. 1. 2015. Je to viac ako 6 rokov po podpise zmluvy, z ktorej vyplynul záväzok nakúpiť licencie SAP a za ktoré štát nezmyselne platí bez ohľadu na to, či systém je alebo nie je v prevádzke. To zrejme média, políciu, či prokuratúru už nezaujíma. 

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Osobne sa na mňa obracajú mnohí daňovníci, ktorí signalizujú výrazné problémy najmä v systéme DPH. Finančná správa túto skutočnosť všemožne zakrýva, zdržujú sa kontroly aj vratky dane a na daňových úradoch sa stupňujú chaos a nervozita. Chybový je nielen samotný software, ale nie je zabezpečený ani výkon samotných procesných úkonov pri výbere daní. Prepojenie na finančné toky a kontrolu je nefunkčné, nie sú prístupné potrebné údaje k jednotlivým daňovým subjektom, a to aj napriek tomu, že Finančná správa SR sa podľa zverejnených zmlúv zaviazala investovať do tohto systému viac ako 130 miliónov eur. V takomto chaose možno predpokladať viaceré žaloby podnikateľov vo veci chybných rozhodnutí finančnej správy.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Mohol by som sa tváriť, že čím horšie, tým lepšie, lebo aktuálny stav mi vlastne dáva za pravdu. Nie som taký cynik, a práve preto vo mne popísaná situácia vyvoláva čoraz väčšiu frustráciu. Na všetky tieto problémy som ako generálny riaditeľ daňovej správy upozorňoval už v roku 2010. Mojim motívom bolo hľadať jednoduchšie a efektívnejšie riešenie.

Mnohí si myslia, že zavedenie nového systému do existujúcej organizácie môže prebehnúť hladko a bez komplikácií. Je to však obrovský omyl alebo zámerné zavádzanie. Takáto zmena vždy spôsobuje nemalé komplikácie a netýka sa to len daňovej správy. Zaráža ma, že zmeny ktoré som sa snažil pred viac ako tromi rokmi urobiť v daňovej správe, boli hrubo odmietnuté. A to aj napriek tomu, že navrhovaná koncepcia pod názvom KONS zaviedla účet daňového poplatníka, centrálne účtovanie daní a vyplácanie vratiek, vrátane elektronického schvaľovania. Takéto riešenie šetrilo štátu milióny eur a z hľadiska funkcionality bolo nielen prelomové a vysoko inovatívne, ale aj podstatne efektívnejšie a o desiatky miliónov lacnejšie ako to dnešné.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Hoci som postupoval v súlade s právnymi predpismi a na 100 percent som uplatnil manažérsky princíp hospodárenia, bolo moje meno pred verejnosťou v rámci politických hier neoprávnene znevážené a pošpinené. Obvinenie, že mojím konaním vznikli štátu škody, je oproti súčasnému katastrofálnemu stavu banálne a dôrazne ho odmietam. Práve naopak, urobil som všetko pre to, aby bol daňový systém efektívnejší a prehľadnejší!

Správnosť môjho rozhodnutia uzatvoriť dodatok k existujúcej zmluve, aby som šetril štátu peniaze a aby som sa vyhol stavu, ktorý dnes na daňových úradoch nastal, sa len potvrdzuje. Potvrdzuje sa aj to že súvis medzi podpísaným dodatkom a chybami v informačnom systéme, (z čoho ma štát obvinil), je úplný nezmysel. Ak niekto tvrdí opak, tak vôbec nerozumie problému alebo sa snaží zneužiť takúto a podobné skutočnosti na svoje osobné ciele a politické intrigy.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ako som už konštatoval, zavádzanie nového prevratného systému si vyžaduje detailnú prípravu a vyskytnú sa aj komplikácie. Nevyhli sme sa im ani my pred tromi rokmi. Avšak tieto problémy sa dali oveľa ľahšie a rýchlejšie odstrániť ako tie, ktoré majú daniari teraz.

Dnes sa dá už len konštatovať, že ak by sme pokračovali v začatej práci spred troch rokov, tak ako to odporúčala komisia ministerstva financií, mohli sme ušetriť čas aj peniaze. Spomínam si na podobný hlavolam vo Všeobecnej zdravotnej poisťovni, kde nakoniec implementácia SAPu v plnom rozsahu bola z časti nahradená podobným riešením ako je KONS. V samotnom SAPe zostal účtovný systém a všetko ostatné bolo postupne naprogramované znova. Túto možnosť má finančná správa dnes. Dá sa tak skombinovať unikátne riešenie KONS s platformou SAP. Situácia nie je jednoduchá, možno sa znova nájde riešenie vo forme poslaneckého prieskumu. Ale čo im poradiť? Asi len to, čo som im radil v tom čase. Dotiahnite nový daňový systém do úspešného konca. Klepnite po prstoch daňovým podvodníkom a mafiánom. 

Hoci tentokrát to bude stáť niekoľkonásobne viac času a peňazí.

Miroslav Mikulcik

Miroslav Mikulcik

Bloger 
  • Počet článkov:  2
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Bývalý Generálny riaditeľ daňovej správy. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu